W obecnych czasach identyfikacja wizualna firmy potrafi odgrywać kluczową rolę w sukcesie biznesu. Mówi się, że firma bez logo to jak człowiek bez twarzy i jest w tym sporo racji ponieważ klienci często „kupują oczami”. W przypadku gdy sprzedajesz fizyczny produkt oczywistym jest, że należy zadbać o odpowiednią oprawę graficzną opakowania. Podobnie sprawa ma się gdy oferujesz usługi – branding wizualny Twojej firmy jest swoistym opakowaniem Twojej oferty.
Jeśli chcesz zlecić wykonanie projektu logo to warto abyś znał podstawowe pojęcia i zebrał komplet kluczowych informacji. Dzięki temu współpraca z wykonawcą będzie łatwiejsza a efekty pracy sprostają Twoim oczekiwaniom. W tym celu przygotowałem słownik podstawowych pojęć oraz listę pytań, które powinieneś sobie zadać już teraz, bo prawdopodobnie padną podczas pierwszego kontaktu z wykonawcą.
SŁOWNICZEK
Zacznijmy od wyjaśnienia kilku słów, które zawsze padają podczas rozmów związanych z projektowaniem logo.
- logo – symbol graficzny stanowiący podstawowy element identyfikacji wizualnej firmy; może składać się z zestawu sygnet + logotyp + claim lub tylko wybranych elementów; podstawowym elementem logo jest logotyp, pozostałe składowe są opcjonalne
- logotyp – nazwa firmy w formie tekstowej
- sygnet – element graficzny, symbol występujący obok nazwy firmy
- claim – dopisek pod logotypem; krótkie hasło opisujące firmę, np. zakres usług
- księga znaku – dokument cyfrowy opisujący budowę logo (kolory, czcionki) i zawierający zasady stosowania logo; ma na celu utrzymanie jednolitego wizerunku firmy nawet w przypadku realizowania projektów graficznych przez wielu wykonawców; księga znaku nie jest tworzona do każdego projektu logo, tylko na zamówienie klienta
- brief – komunikacja między klientem a wykonawcą mająca na celu sprecyzowanie zakresu zlecenia, specyfiki oraz oczekiwań; może występować w formie rozmowy z klientem, listy pytań wysłanych na e-mail lub jako formularz do wypełnienia;
BRIEF
Pomyśl nad odpowiedziami na poniższe pytania zanim nawiążesz współpracę z wykonawcą. Dzięki temu będziesz w stanie udzielić wyczerpujących odpowiedzi gdy będzie to potrzebne. Im więcej informacji przekażesz wykonawcy, tym większa szansa na udany projekt logo.
- Czym zajmuje się Twoja firma?
- Co wyróżnia Twoją firmę na tle konkurencji?
- Czy obecnie Twoja firma posługuje się jakimś logo?
a) Dlaczego decydujesz się na zmianę aktualnego wizerunku?
b) Czy zmiana ma być całkowita, czy chcesz tylko kosmetyczne odświeżenie?
c) Chcesz zmienić kolorystykę, czy nowe logo ma wykorzystywać dotychczasowe kolory?
d) Które elementy obecnego logo zdecydowanie Ci się NIE podobają?
e) Czy firma posiada obecnie jakieś materiały promocyjne, np. wizytówki, ulotki? Jeśli tak, to czy będą one projektowane od nowa? - Jakie są Twoje oczekiwania wobec nowego logo?
- Czy masz jakieś przykłady logo, które Ci się podobają? Jakie i dlaczego?
- Czy masz jakieś przykłady logo, które Ci się NIE podobają? Jakie i dlaczego?
- Czy chcesz aby w logo znalazł się sygnet?
- Jakie obrazy lub symbole kojarzą Ci się z Twoją firmą? Może to być cecha charakterystyczna branży lub coś unikalnego dla Twojej działalności.
- Czy chcesz aby w logo znalazł się claim (dopisek)? Jak miałby on brzmieć?
- Jaka kolorystyka ma znaleźć się w logo? Czy branża posiada charakterystyczny kolor?
- Jakie firmy uważasz za swoich głównych konkurentów? Czy loga tych firm według Ciebie są dobre i dlaczego?
- Jakie zastosowania przewidujesz dla nowego logo? (np. strona internetowa, wizytówki, odzież robocza, oklejenie auta, opakowania produktów, billboardy) – im prostszy znak tym więcej możliwości jeśli chodzi o małe rozmiary nadruku, naszycia (zbyt duża ilość niewielkich szczegółów w logo uniemożliwia wyraźny druk lub haft)
- Kim są obecni klienci firmy? Czy można określić ich cechy charakterystyczne takie jak wiek, status majątkowy, płeć, itp.?
- Kim jest Twój wymarzony klient?
Oczywiście powyższa lista, mimo że jest długa i dość wyczerpująca, nie stanowi podstawy briefu dla każdego wykonawcy. Wiele zależy od sposobu pracy firmy, której zlecisz projekt logo, podejścia do klienta i zlecenia. Odpowiedzi na pytania, które nie padną w briefie możesz zawsze wykorzystać aby doprecyzować swoje preferencje i oczekiwania. W Expromo, kiedy podejmujemy się projektowania logo, przeprowadzamy rozmowę z klientem podczas której zadajemy większość z tych pytań w luźnej formie. Opieramy się również o przykłady z sieci (np. strony konkurencji) oraz nasze realizacje. Dzięki temu klaruje się wizja marki klienta oraz kierunek, który przyjmujemy podczas tworzenia logo. Zazwyczaj trzymamy się go również w kolejnych etapach takich jak budowa strony internetowej lub tworzenie projektów do druku, aby utrzymać spójność wizerunku. Pamiętaj – logo twojej firmy ma wpływ na formę, przekaz i jakość wszystkich dalszych elementów związanych z brandingiem.